Er branding en SEO-faktor?

Branding og SEO

Der er mange meninger blandt SEO-nørder om, hvorvidt branding kan påvirke din SEO. Her får du en gennemgang af, hvorfor jeg mener det har effekt.

Inden for de seneste par år har diskussionen om, hvorvidt branding er en SEO-faktor eller ej, været tiltagende. Diskussionen tager ofte udgangspunkt i, om Googles Algoritme overhovedet kan inddrage brandingværdi og kendskabsgrad af forskellige websites, når disse rankes i søgemaskinen.

Igennem mit eget site, Mikonomi.dk hvor du blandt andet kan finde en billig bilforsikring eller billig a-kasse, forsøger jeg selv at forbedre kendskabsgraden til sitet. Jeg tror nemlig på, at et bedre brand gavner Mikonomi SEO-mæssigt. Hvorfor jeg tror det, vil jeg forklare dig her.

Ingen direkte effekt

Teknisk set er der ingenting i Googles algoritme, der gør, at brugeres kendskabsgrad til forskellige hjemmesider, har indflydelse på rankingen. Det ville betyde, at Google “manuelt” skulle gå ind og vurdere, hvilke websites, der har det bedste brand på forskellige søgeord. Det tror jeg aldrig kommer til at ske.

Så teknisk set, vil svaret på, om branding er en SEO-faktor, derfor være et rungende nej.

Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om, at brandingen får en SEO-værdi på en mere indirekte måde. Jeg tror nemlig, at et godt brand forbedre muligheden for:

  • at få flere/bedre links
  • at forbedre CTR’en
  • at skabe større engagement på siden

Links

Det er naturligvis ingen raketvidenskab, at gode, troværdige og relevante links, har positiv indvirkning på rankingen. Vi ved, at Google tillægger størst værdi til naturlige links – det vil sige links, der ikke er manipulerede eller self-made. Og her kommer brandingen til at have en stor indflydelse.

Vi kender det selv, når vi laver eksterne referencer: Vi linker til troværdige sider, der giver mere viden til vores brugere. Som eksempel kan jeg nævne mit eget site, Mikonomi.dk. Én af vores services er at sammenligne forbrugslån. Dette fungerer på samme måde som Mybanker.dk. Men hvem tror du, at medierne refererer til, når det drejer sig om forbrugslån?

Mybanker selvfølgelig. På grund af deres brand fremstår de langt mere troværdig end os, hvorfor de får linksene uden at spørge om dem. De har med andre ord tjent et link frem for selv at bygge det.

Dermed vil jeg påstå, at jo bedre dit brand er, jo flere “gratis” links får du, fordi folk anvender dit site som gode referencer, som skaber merværdi for deres brugere. I princippet fungerer det som en spiral uden ende; jo større brand du får, jo flere links vil du få, og jo flere links du får, jo større brand får du.

Udover det, gør et godt brand det også nemmere, når du selv skal ud og gøre dig fortjent til links – altså når du selv skal bygge links.

CTR

At have et godt brand vil også forbedre dit sites CTR – den procentvise andel af gange folk klikker på dit site i forhold til, hvor mange gange det bliver vist.

At have en høj CTR er godt på grund af to ting:

  • Det giver dig mere trafik
  • Alle erfaringer viser, at sites med en høj CTR rankes højere end sites med lav CTR

Igen kender vi det fra os selv: Når vi søger efter forskellige produkter eller tjenester på Google, er vi mere tilbøjelige til at klikke på et site, vi kender, frem for et, vi ikke kender. Også selvom, at sitet med det bedste brand måske kun ligger nummer 3-4 stykker.

Engagement

Jeg tror dette er noget, der kommer til at have en rigtig stor indflydelse på SEO fremover – hvis det altså ikke allerede er tilfældet.

Jeg tror, at engagement på et website kommer til at at være en rigtig vigtig faktor i kampen om at nå de gode Google placeringer. Når jeg taler om engagement, så mener jeg, at man kan dele det op i to grene:

  • Engagement på selve sitet, eksempelvis hvordan en bruger interagerer med sitet.
  • Socialt engagement i form af likes, shares og followers.

Når jeg sætter brandingeffekt i forhold til dette engagement, er det mest i form af den sociale form. Det er naturligvis klart, at jo bedre brand, du har, jo større socialt engagement vil du have.

Har du et godt brand, og dermed et stort socialt engagement, vil det igen være en spiral uden ende: Jo bedre brand, du har, jo flere likes, shares mv. vil du få. Dette gør så, at dit brand bliver endnu større, som så igen giver dig flere likes og shares.

Men vigtigst af alt: Når folk er villige til at like og dele dig på eksempelvis Facebook, er de også villige til at linke til dig andre steder fra. Du kommer derfor igen til at tjene gratis links.

Udover det, så får du også flere besøgende og mere engagement på dit site.

Opsummering

Hvis man skal opsummere denne artikel, så kan det koges ned til, at et godt brand vil give primært to ting:

  • Flere gratis links, idet de kommer af sig selv
  • Bedre CTR, da folk vælger dit site, selvom du måske ikke ligger nummer et

Dette er naturligvis noget, der over tid forbedre din SEO, og det er derfor jeg mener, at branding er en SEO-faktor.

Om Martin Jørgensen

Martin Jørgensen har en fortid som forsikringskonsulent og er medstifter af websitet mikonomi.dk.
Denne artikel blev udgivet i Online markedsføring. Bogmærk permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.