Gratis SEO findes ikke

SEMRush - gratis SEO

Et af mine yndlings SEO citater er:

”SEO er kun gratis, hvis din tid ikke er noget værd”

Det er Morten Vadskær, der står bag Shoporama webshop-platformen, som har sagt det.

Jeg elsker citatet, fordi det er sandt. SEO koster tid. Enten din egen tid eller den tid du køber hos dit SEO bureau.

Derfor findes gratis SEO ikke.

Foruden at SEO koster i tid, kræver SEO også en værktøjskasse med … værktøjer.

Før i tiden, kunne du godt lave SEO uden at købe værktøjer. Du kunne f.eks. bruge Google auto suggest, Googles relaterede søgninger og Google Keyword Planner til at lave din søgeordsanalyse.

Men den går ikke længere i 2017. Data og indsigt koster penge.

Du kan stadig bruge auto suggest og relaterede søgninger. Du kan også bruge Google Keyword Planner. Men hvis du skal have ordentligt data på søgeordene, altså data på hvor mange månedlige søgninger der er på dine søgeord, så du kan prioritere, hvad du skal gå efter, så kræver Google Keyword Planner at du har en aktiv AdWords kampagne og at du lægger et pænt månedligt budget. Du kan altså ikke nøjes med at fyre et par hundrede kroner af om måneden.

Det er her de betalte værktøjer kommer ind i billedet. For du skal som minimum bruge et værktøj til at lave søgeordsanalyse.

Her kan du vælge og bruge et værktøj som Storybase.com. Det er super godt og intuitivt. Og koster kun 29$ om måneden for den mindste pakke. Det er altså ca. 200 kroner.

Ved du, hvordan du skal lave onpage SEO altså titles, meta-beskrivelser og SEO tekster og den slags, ja så kan du sikkert godt nøjes med det ene værktøj. I hvert fald ind til du får noget mere trafik og omsætning.

Skal du overvåge dine placeringer kan dette også gøres gratis. Her kan du f.eks. bruge Google Search Console. Minus er, at du har kun data for 3 måneder tilbage.

Der findes også nogle gratis tools som Cute Rank – men disse skal du køre manuelt og din tid er jo som sagt penge. Og har du bare en 30-40 søgeord, risikerer du at din forbindelse bliver blokeret af Google. Gør den det, skal du ud i nogle løsninger med proxy servere. Hos ProxyBonaza kan du få proxyservere helt ned til 10$ per måned. – Men det er penge og det tager tid at opsætte.

Den professionelle (og måske din konkurrent) bruger værktøjer, som automatisk overvåger sine placeringer. Her kan du f.eks. bruge et værktøj som AccuRanker. De sørger for at overvåge dine placeringer hver eneste dag, og kan give dig en rapport så du kan se udviklingen over tid. AccuRankers mindste pakke koster 45$ om måneden. Altså ca. 300 kroner. Det er altså godt givet ud, hvis du holder det op i mod den tid du selv skulle have brugt, på at overvåge dine placeringer og eventuelt

Vil du arbejde lidt mere professionelt med SEO, så vil jeg anbefale dig at kaste dig over en SEO suite, som kan lave flere opgaver for dig på en gang.

Det kunne være et værktøj som SEMRush, som jeg er blevet stor fan af på det seneste. Hvis jeg blev spurgt, hvilket ene værktøj du skulle have som online marketer, så ville jeg pege på SEMRush.

Her kan du lave både søgeordsanalyse (baseret på hvad dine konkurrenter bliver fundet på), overvåge dine placeringer, lave onpage site audit, se hvor dine konkurrenter får links fra – og få beskeder, når der sker algoritme ændringer i Google.

SEMRush kan desuden bruges til at overvåge dine konkurrenter på AdWords og sociale medier. SEMRush’s mindste pakke koster $99 per måned – altså ca. 650 kroner.

SEMRush - gratis SEO

Som du kan se, så er SEO altså på ingen måde gratis.

Og jo mere professionelt du arbejder med det selv, des mere koster de værktøjer, du skal bruge i din værktøjskasse. Mange af de værktøjer vi bruger til dagligt i SEO afdelingen i Skjoldby & Co er slet ikke nævnt her.

Om Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag. Du skal også være velkommen til at følge mig på f.eks. Google+ eller Twitter.
Denne artikel blev udgivet i Online markedsføring. Bogmærk permalink.

Der er lukket for kommentarer.