Har du givet din hjemmeside grunder?

Husk din hjemmeside har også brug for en grunder

For nylig fik vores lejligheder nye svenskrøde faldstammer. Svenskrød synes jeg er en flot farve – så længe jeg ikke skal se på den i mit badeværelse. Derfor gik jeg i gang med at male faldstammen hvid, men efter tredje gang er den stadig ikke helt hvid.

Det fik mig til at tænke på at jeg havde glemt at give den grunder. Havde jeg husket grunder ville faldstammen højst sandsynligt være helt hvid nu og i øvrigt ville malingen nok også være mere holdbar.

Det samme gør sig gældende når du skal lave ny hjemmeside. Hvis du skal have et godt slut resultat, skal du give din hjemmeside en god grunder.

Og hvad er så en god grunder når man snakker hjemmeside? Jo, du skal have defineret din målgruppe, opsat et mål og lagt en strategi.

Start med at definere din målgruppe – den er ikke bare private eller virksomheder. En god metode er at beskrive den typiske kernekunde fiktivt. Giv ham et navn og en alder. Hvilke fritidsinteresser har personen? Hvor bor han? Hvad arbejder han med? Find et billede i ugeavisen af en person der kunne ligne din kernekunde.

Når målgruppen er identificeret, skal du have defineret målet eller formålet med hjemmesiden. Det behøver ikke være meget længere end en sætning eller to – bare det opfylder S.M.A.R.T. modellen:

S: Specifikke
M: Målbare
A: Ambitiøse
R: Realistiske
T: Tidsbestemte

Hvis du begynder at komme til kort når du skal definere målet, så tag dit webbureau med på råd. De bør kunne rådgive dig og hjælpe dig med at få det defineret.

Strategien er vejen til målet. Hvilke online tiltag skal der til? Strategien er meget individuel som er afhængigt af din målgruppe og formålet. Da startegien også kræver kendskab til brugeradfærd på internettet , bør du, med mindre du arbejder med hjemmesider og online markedsføring til dagligt, få hjælp af en professionel til dette.

Har du en hjemmeside i dag, og har dit webbureau ikke spurgt dig om din målgruppe, dit mål og din strategi – så er din hjemmeside højst sandsynligt helt uden værdi – og du har ret til at føle dig snydt.

Om Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag.
Denne artikel blev udgivet i Hjemmeside og tagget med . Bogmærk permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.