Hvilke sociale knapper skal jeg overveje på min hjemmeside?

Der er et hav af muligheder for at lægge små dele-knapper ind på din hjemmeside, blog eller webshop. De har alle til formål at gøre det nemt for dine besøgende at dele dit indhold med deres egne venner. I skrivende stund leverer servicen AddThis faktisk mere end 350 dele muligheder.

Det at give mine brugere og læsere endnu nemmere mulighed at dele min fantastiske indhold er meget tiltrækkende. For mit indhold er jo helt andeles uundværligt, ikke? Det er faktisk så godt, at man slet ikke lade være med at dele det….

Sådan har jeg ofte tænkt! Men det er langt fra ensbetydende med at verden har samme begejstring, bare fordi jeg skiver en artikel eller sætter en vare til salg. Og giver jeg brugeren 350+ muligheder er der stor fare for at brugerne slet ikke kan overskue det.

Derfor vurderer jeg meget nøje hvilke knapper jeg sætter på de websites jeg arbejder med.

Nedenfor er der de muligheder jeg altid overvejer og jeg kommer med et par gode tips til  i hvilken sammenhæng og på hvilken type websites de er gode at bruge.

Twitter

Når Twitter dukker op i de danske medier, lyder kritikken ret ofte at der er et fåtal af danskere på Twitter og af dem er ganske få som bruger Twitter aktivt. I et tidligere blogindlæg spurgte jeg hvorfor Twitter ikke har succes i Danmark. Det skabte en rigtig god debat, og der kom mange kommentarer fra folk der gerne ville dele deres Twitter-succes historier, og dem findes der faktisk andre af på nettet. Her et et beskedent udpluk:

Så Twitter som medie må du ikke undervurdere – uanset hvilken branche du befinder dig i. Men skal du lægge en knap på?

Har du en almindelig virksomhedshjemmeside giver det sjældent mening at have en Twitter knap. Her vil det giver bedre mening med en “Follow us on Twitter” knap.

Har du en webshop kan det give nogen mening, men de handler i høj grad om placering. Forestil dig at du placerer den lige efter købet er gjort.  Her er din kunde glad og har lyst til at dele hvad han eller hun lige har købt. F.eks. kunne knappen twitte selve købet med link til varen:

“Jeg har lige købt denne økologiske håndsæbe hos @onlinesæber: http://bit.ly/pVZQ77”

Har du en blog vil det ofte give bedre mening, men det afhænger stadig af din målgruppe og det er selvfølgelig et must at du selv er aktiv på Twitter. Hvis du eller din måglruppe er det kan det i princippet være lige meget med en Twitter knap.

Men Twitter er faktisk en god måde at måle på om andre finder din artikel interessant. Hvis du selv er bruger på Twitter, så prøv at tweet et link til dine artikler og hold øje med om det bliver retweetet. På min blog har jeg valgt at bruge en som hedder Topsy retweet button og den kan bruges til almindelige hjemmesider og også findes som WordPress plugin.

Jeg har valgt netop denne knap fordi den sammetæller alle de tweets som indeholder et link til den pågældende side. Det er altså med til at øge troværdigheden af din artiklen og få brugeren til at tænke:

“Hold da op. Den må være interessant. Den må jeg da også lige læse.”

RSS Feed

RSS er et universalt format til at distribuere nyhedslignende artikler, som man så kan læse i en RSS reader.

Jeg har altid haft en opfattelse af et et RSS Feed er en smule nørdet og den var der nok ikke særlig mange der brugte.  Men her tog jeg fejl.

Fornylig ændrede min blog om forretningsnetværk fra Umbraco til WordPress. Under flytningen ændrede adressen til RSS feed sig, men da det var en sen aftentime prioriterede jeg det ikke og fik ikke lige sat en ny RSS knap på siden.

Der gik ikke lang tid før jeg fik henvendelser om at mit RSS feed var væk, så det blev hurtig første prioritet at få lavet et link til feedet og en 301 redirect fra den gamle feed adresse til den nye.

RSS kan i princippet bruges til både traditionelle hjemmesider, webshops og blogs. Men da RSS er til distribution af nyheder, giver det kun mening at bruge det på hjemmesider hvor der ofte sker nye ting. Det kan f.eks være på nyhedssiden på hjemmesiden, nyeste produkter på webshoppen eller på bloggen.

Facebook synes godt om

Du kender historierne om Facebook, du ved der er mange mange mennesker på – selv i arbejdstiden. Derfor kan der være stor værdi i at få folk til at anbefale dine produkter og artikler på Facebook.

Men Facebook er stadig et privat univers og det er Facebook brugeren meget bevidst om. Det der får en Facebook bruger til at klikke “Synes godt om” – uden for Facebook universet – er hvis bruger mener at hans venner enten kan have gavn af artiklen eller ønsker at debatere artiklens indhold.

Er dit indhold meget fagligt som typisk læses i arbejdstiden, så skal du vurdere om det er så relevant at læseren vil gå fra hans arbejdsunivers og og dele det med hans mere private univers på Facebook. Der er mange virksomheder som ser negativt på at man bruger Facebook i sin arbejdstid – og en ikke arbejdsrelateret “Synes godt om” i arbejdstiden er jo afslørende.

“Synes godt om” knappen har mange muligheder, og det kan være lidt kringlet at gå til.

En “Synes godt om” knap kan bruges generelt så som at synes godt om virksomheden, f.eks. virksomhedens forside eller virksomhedens Facebook side.

Du kan også bruge “Synes godt om” på en nyhed, en blogpost eller en produkt side. Så er det altså den enkelte artikel eller det enkelte produkt man anbefaler.

Uanset hvilken af disse synes om metoder man bruger, så kan man få vist antallet af anbefalinger, og det kan være med til at øge troværdigheden og ikke mindst nysgerigheden til din virksomhed, din artikel eller produkt.

Det er min oplevelse, at hvis en af mine besøgende klikker på “Synes godt om” vises det kun på hans egen væg og ikke i hans venners nyhedsstrøm. Tilføjer han der i mod en kommentar på “Synes godt om” linket, så vises det i nyhedsstrømmen. Men det er lagt fra alle som kommenterer, og der er mange som egentlig har intentioner om at dele din side med deres venner, men som ikke er opmærksomme på denne lille tvist.

Så hvis du vil være sikker på at dit link bliver vist i nyhedsstrømmen så skal du bruge en Facebook dele knap.

aNyhed

aNyhed er en dansk social bookmarking hjemmeside som drives af den danske linkkatalog mester Claus Heinrich. På aNyhed tilføjer man linket til sin artikel eller nyhed, skriver en titel og en kort beskrivelse. Herefter kan brugerne på aNyhed stemme på din artikel.

Hvis du har en aNyhed knap på din side, kan brugerne hurtigt og nemt stemme på din artikel så snart de har læst den.

Generelt er artiklerne på aNyhed af høj kvalitet og skriver du selv en god artikel eller blogindlæg som giver nok stemmer, sørger aNyhed for at twitte den ud til deres followers og dermed får du endnu mere eksponering. Hvor mange stemmer der skal til er jeg faktisk i tvivl om, men det kan være Claus Heinrich vil kommentere her på siden :-)

Jeg synes aNyhed er et super fedt sted at markedsføre mine blogindlæg. Emnerne på aNyhed er dog overvejende inden for internet og online markedsføring, men der er bestemt plads andre brancher – det vil blot gøre aNyhed endu bedre. Som navnet lyder så er det nyheder, derfor vil det ikke give mening at bruge aNyhed andet end nyhedssider eller blogs. Har du en almindelig hjemmeside eller en webshop og vil gerne have give dine besøgende mulighed for at “stemme” så skal du måske kigge nærmere på Googles +1.

Google +1

I et tidligere indlæg har jeg skrevet om Googles +1 knap. Det var inden Google lanceret Google+. Google+ har været tilgængelig i en måned og ser ud til at have fået rigtig godt fat og +1 knappen er selvfølgelig blevet fuldt integreret i Google+. Dvs. nu har Google endnu flere muligheder for at samle data om hvilke sites Google brugerne finder interessante.

+1 knappen fungerer på samme måde som Facebooks “Synes godt om” – dog er der endnu ikke tale om Google sider men i skrivende stund “kun” links til hjemmesider. Man kan altså vælge om det skal være virksomhedens hjemmeside – det vil typisk være forsiden – eller om det skal være underliggende sider så som nyheder, blogindlæg eller produkter, man vil lade brugere plusse.

LinkedIn

LinkedIn – det største professionelle online netværk på nettet. Desværre er der ikke mange der formår at overføre tankegangen bag networking med over på LinkedIn og derfor deles de fleste kun deres egne links og hjemmesider via LinkedIn. Og de der virkelig gerne vil dele informationen på LinkedIn skal nok selv sørge for at kopiere linket fra din hjemmeside over til LinkedIn.

Der er dog et enkelt sted på ens virksomhedshjemmeside hvor en LinkedIn knap ville give god mening og det er på siden “Jobs”.

Har du en virksomhedsside på LinkedIn giver det mere mening at lægge en “Follow us on LinkedIn” knap ind i stedet, og er det en personlig blog eller hjemmeside kan du overveje en knapt til din personlige LinkedIn profil.

Udover det ville jeg ikke give LinkedIn knapper yderligere tanker.

Tip en ven

Tip en ven funktionen er den ældste dele knap på internettet. Det er den knap hvor du kan maile sidens link til en af dine venner.

Selvom “Tip en ven” er oldschool så er den stadig værd at overveje. For i dag tilgår du internettet fra mange forskellige enheder. Det kan være arbejdscomputeren, hjemmecomputeren, din smartphone, din iPad eller anden tablet. Det er nødvendigvis ikke alle som er koblet op til et mail program med din mailadresse. Med “Tip en ven” er det hjemmesiden som sender e-mailen til din ven og det gør det nemt for mobile internetbrugere at dele din hjemmeside med andre.

Når dette er sagt, så prøv at tænk over hvornår du egentlig vil sende en e-mail med et godt link. Det vil du typisk når linket er meget relevant for modtageren og når du ved modtageren vil have stor gavn af linket. Hvis det er så vigtigt, vil du så ikke gå den ekstra vej og åbne dit mailprogram eller logge på din webmail og sende linket fra din egen mailadresse?

Jeg synes ikke Tip en ven giver ikke nogen mening på en almindelig virksomheds hjemmeside. Den kan i nogen grad give mening i en webshop hvor man f.eks. kan tippe om en bestemt vare.

StumbleUpon og Delicious

Jeg har valgt at skrive om StumbleUpon og Delicious da deres funktioner, værdig og målgrupper efter min mening er stort set ens. Til dem som ikke kender disse tjenester starter vi med en kort intro: Du kender bogmærker eller favoritterne i din browser. Disse tjenester fungerer lidt på samme måde, bare online. Dvs. du kan have din favorit websteder ved hånden så snart du er på internettet, og samtidig kan du dele sine favoritter med dine venner og omverden. Det er det man kalder for social bookmarking.

Alle fire er populære i USA, men de er ikke rigtig lykkeds at slå bredt igennem herhjemme, derfor vil jeg ikke lægge den store værdi i at have disse knapper på din hjemmeside, med mindre du har en international blog.

Reddit og Digg

De sidste to knapper tager social bookmarking et skridt videre. Når man lægger sine bookmarks på disse sider kan brugerne stemme på linksne ligesom man kan på aNyhed. Men lige som StumbleUpon og Delicious er de minded til til internationale blogs og nyhedstjenester.

Når det så er sagt, hørte jeg fornyligt et podcast om viral videomarkedsføring, hvor Ib Potter interviewede en af skaberene af Chatroulette Love Song. De har brugt Reddit i en del af deres virale markedsføringsstrategi. Men der er selvfølgelig en verden til forskel fra at bruge Reddit eller Digg strategisk i en kampagne til en knap på en hjemmeside.

Opsummering

For knapperne til sociale medier, er det en selvfølge at du selv er engageret på de pågældende medier. Walk the talk som man siger. Derudover er ovenstående ikke en facit liste. Succes kriteriet og målet for dig kan være noget helt andet end det er for mig. Men vigtigst af alt, sæt dig nogle mål inden du implementerer knapperne. Skriv ned hvad du vil opnå med dem.

Hvis der er knapper du synes jeg har glemt her, så smid meget gerne en kommentar og uddyb hvorfor knappen skal overvejes.

Credits: Tak til IconDoc for de fine social ikoner.

Om Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag. Du skal også være velkommen til at følge mig på f.eks. Google+ eller Twitter.
Denne artikel blev udgivet i Online markedsføring og tagget med , , , . Bogmærk permalink.

15 kommentarer til Hvilke sociale knapper skal jeg overveje på min hjemmeside?

  1. Michael Østergaard skriver:

    Jeg bruger Addthis i en speciel udgave, der har få mulighed, men med et link til de øvrige.

    Jeg bryder mig ikke om et virvar af widgets og knapper, der roder og forstyrer. Med ovennævnte metode slipper jeg for rod og overskuelighed, men begrænser ikke mine besøgende :)

  2. Claus Heinrich skriver:

    Godt indlæg Lars.
    Bruger selv samtlige af de knapper dog på forskellig vis hvor de netop egner sig.

    Tak for nævnelse af aNyhed :) Kan nævne at det tidligere tog 8 stemmer for at ramme forsiden, men jeg har netop nu sat den ned til 6 for at forsøge at få lidt flere nyheder på forsiden og hurtigere.

  3. Kristian Primdal skriver:

    Hej Lars,

    Rigtig god opsumering af hvad vi bør tænke på til de dansker forbruger. Jeg har tit tænkt over hvilke knapper jeg bør bruger og dette er jo en fin oversigt over hvilke man bør kigge på.

  4. Morten Andersen skriver:

    Hej, benytter ikke selv dele-knapper, da jeg opfatter dem mere som støj end som nyttig funktionalitet.

    Har du nogen statistik over, hvor mange der benytter muligheden for at dele?

    • Lars Skjoldby skriver:

      Hej Morten
      Jeg var lige inde på din blog (http://www.kamera-udstyr.dk/) hvor du kører med reklamer i toppen og i siderne. Støjer de ikke lige så meget som dele knapper? 😉

      Jeg mener, hvis du skal tjene penge på reklamerne skal du have folk ind på siden. En metode kunne være at gøre det nemt for folk at dele dit indhold.

      Med lige præcis dette indlæg lavede jeg et forsøg. Jeg undlod at twitte det den første dag og lod det være op til abonnementer på mit RSS feed. At finde det. Det interessante var at allerede få timer efter det var online, begyndte indlægget at blive twittet.

      På denne blog har jeg ikke sat noget sporing på knapperne, for det kan man jo se på selve knappen. Jeg havde engang sporing på en Addthis widget og det var bestemt ikke imponerende hvad der blev delt.

  5. Pingback: Fredagslinks – Uge 31 | Brian Brandt

  6. Lars Skjoldby skriver:

    Indtil videre så tak for alle kommentarene. Jeg sætter virkelig pris på dem, for det er med til at gøre os alle klogere på emnerne.

    Jeg startede på dette emne før sommerferien. Så kom Google+ og jeg skulle lige se hvilken effekt det havde. Derfor blev indlægget lidt forsinket.
    Siden da er jeg faktisk stødt på et godt wordpress plugin kaldet Sharebar. Det lægger en delebare i siden af ens blogpost sådan at artiklen ikke forstyres. Men scroller man ned så følger sharebaren med. Sharebar viser også antal tweets, likes, +1’s osv. Den overvejer jeg kraftigt at installere her på bloggen.

    Jeg var lige forbi Dennis Kjærgaards’ blog om affiliate marketing som også bruger Sharebar. Han har bare modificeret den og lagt en aNyhed knap ind. Smart! Læg i øvrigt mærke til Dennis’ +1. Uanset hvor på bloggen man plusser, så tæller den kun for hans forside. Dermed er der større chance for at han får mange +1 for hans forside. Godt tænkt.

  7. Hej Lars

    Sharebar har fungeret rigtig godt for mig, men jeg har dog ikke fået tilføjes Googles +1 for det enkelte indlæg endnu.

    Mit lille “trick” med +1 knappen tror jeg helt sikkert har hjulpet, og jeg synes at det var oplagt at forsøge at skaffe mine +1’er til min forside, og dermed styrke den, i stedet for at sprede dem ud på de forskellige blog indlæg.

    jeg arbejder pt. på en ide med +1 knappen på vores webshop Billigepokaler.dk, som jeg nok skal dele, hvis det virker efter hensigten.

  8. mail@zerenity.dk skriver:

    Et eller andet sted, så burde muligheden være uforstyrende på alle måder.

    Egentlig burde man skrive så godt indhold, at folk pr. automatik ønskede at dele det. Det fungerer fint nok med twitter eller facebook, men ikke helt så nemt med en service som aNyhed, fordi det er upraktisk at skulle tjekke aNyhed for nyheden for at kunne stemme.

    • Lars Skjoldby skriver:

      Knapperne gør jo netop at man pr automatik kan dele det man lige har læst. Derudover har knapperne to funktioner:

      1. Nem mulighed for at dele
      2. En tæller på hvor mange gange det er delt på det pågældende medie.

      Sidste punkt er jo interessant hvis man vi bygge sin autoritet op. Jeg har på en anden blog skrevet om hvornår man bliver ekspert. Det kom der et godt kommentarspor ud af, hvor flere skriver at det KUN er andre der kan gøre dig til ekspert. Derfor mener jeg der også er noget ekspert status i de tællere.

      • mail@zerenity.dk skriver:

        Gode pointer Lars. Personligt synes jeg ikke de siger noget omkring ens status – eller det burde de ikke. Derimod er der statistikken, som man ikke kan opnå uden.

        Faktisk kunne jeg bedre tænke mig, hvis tingene lå i browserne i stedet, men det har vi ikke kontrol over.

        Når det er sagt, så synes jeg både der er argumenter for og imod. Desværre synes jeg knapperne bliver brugt forkert af mange. Mange har dem, fordi alle andre har dem.

        Er tilhænger af muligheden for at dele, men det skal ikke være plasteret lige i ansigtet på den besøgende, men samtidig heller ikke være svært at finde. Her er god grobund for nogle tests – såvel effekt og brugervenlighed – det kunne være sjovt at se resultaterne heraf :)

  9. Stefan skriver:

    Hej Lars.
    Fin artikel du har skrevet
    Jeg ved nu heller ikke hvor effektiv metoden er til at “lokke” nye til siden er, men der er selvfølgelig en chance for det giver lidt bonus. Dog synes jeg ikke at det er træls at se på, ligesom mange andre nævner. Det kan både være godt for en selv, da du kan få delt dine links og flere besøgende, og måske en hjælp til besøgende som ikke er så god til computer, som vil have nemmere ved at sende/dele dit link… Jeg har ihvertfald benyttet dit tip og brugt “addthis” på min side, så tak for det :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.