Hvilken type kundehenvendelser ønsker du?

Når jeg skal afgøre prisen for en hjemmeside, kigger jeg først på den type henvendelser kunden ønsker. For det er henvendelsestypen der i høj grad afgør min pris, succeskriteriet og det løbende arbejde med hjemmesiden.

Jeg plejer at bruge begreberne om du vil have dine kunder til hjemmesiden eller kunderne fra hjemmesiden. Og det vil jeg selvfølgelig gerne uddybe.

At få kunderne til hjemmesiden

Får du dine kunder via mund-til-mund så har flere af dem sikkert været omkring din hjemmeside. Kunderne bliver af andre ledt til din hjemmeside, enten ved at søge på dit firmanavn eller fordi de har fået oplyst adressen af den der har anbefalet dig. Det er det jeg kalder at få kunderne til hjemmesiden. Disse kunder er meget ofte lokale eller regionale men også meget villige til at handle med dig, så de skal tages meget alvorligt.

F.eks. hvis en af mine venner anbefaler en VVS’er jeg ikke kender i forvejen, så tjekker jeg VVS’erens hjemmeside. Jeg ville starte med at søge efter det navn jeg har fået oplyst, og derfor er det selvfølgelig hamrende vigtigt at du kan findes på dit eget firmanavn. Sørg også for at du får oprettet en virksomhedsprofil under Google Places. Den vil være med til at synliggøre dit firmanavn og hvilken geografi du arbejder inden for. Kan jeg ikke finde VVS’erens side på nettet, vil jeg være betænkelig ved at handle med ham.

Men lad os sige at jeg finder VVS’eren, så vil jeg gerne se hvad han har lavet før. Hvis VVS’eren kun beskriver opgaver han har løst for ejendomme og ejendomsselskaber, og min opgave er af mindre karakter, er det ikke sikkert jeg tænker han er den rigtige til min opgave. Derfor er det særdeles vigtigt at din hjemmeside viser de opgaver du gerne vil løse for dine kunder. Opgaver som dine kunderne kan identificerer sig med.

Du kan sagtens selv oprette en profil under Google Places og har du et godt brugervenligt online hjemmeside program (også kaldet CMS), som f.eks. Umbraco, WordPress, CMS MadeSimple eller Joomla, er det også nemt at lægge godt kvalitets indhold på din hjemmeside. Men vil du spare tid, så bør du outsource det til en professionel.

 

At få kunderne fra hjemmesiden

Hvis du vil have kunder fra hjemmesiden, betyder det i min terminologi, at kunden selv har fundet dig, og at du bliver valgt (eller kontaktet) udelukkende på grund af de informationer, der er om dig på internettet.

Lad os se lidt på hvad der skal til.

For det første skal alt som jeg skrev i forrige afsnit spille 200%.

Dernæst skal hjemmesiden være synlig på internettet. Brug online kampagner f.eks. Google AdWords, søgemaskineoptimering og/eller profilering via sociale medier som Facebook og LinkedIn. At gøre hjemmesiden synlig kan være meget tidskrævende og kræver 100% fokus, så jeg vil anbefale dig at alliere dig med en professionel.

Din hjemmeside skal også udtrykke at du er til at stole på. Er du håndværker, kan du f.eks. fortælle om Byg Garanti ordningen (selvfølgelig kun hvis du er med). Du skal ikke nøjes med blot at vise logoet, men fortæl helt konkret hvilke garantier ordningen giver kunden.

Gør dine kontaktoplysninger synlige så det er nemt at komme i kontakt med dig i tilfælde af spørgsmål.

Er der andre garantier inden for din branche, så fortæl om dem. De besøgende skal føle sig trygge og have tillid til dig. Brug alle de muligheder du har for at vise anbefalinger fra dem som allerede har handlet hos dig. Det kan f.eks. være fra TrustPilot, Anmeld Håndværker eller tilsvarende.

Og endelig skal din hjemmeside besvare så godt som samtlige spørgsmål dine kunder måtte have.  Denne del kan du f.eks. løse ved at blogge og skrive om alle de spørgsmål dine kunder stiller dig i en slagssituation.

Som du kan se kræver det en løbende indsats og en online marketing strategi at få kunder fra hjemmesiden. Men til gengæld er målgruppen ikke længere kun lokal eller begrænset af at nogen anbefaler dig, og derfor er markedet langt større of måske mere attraktivt.

Om Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag. Du skal også være velkommen til at følge mig på f.eks. Google+ eller Twitter.
Denne artikel blev udgivet i Hjemmeside og tagget med , . Bogmærk permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.