Målrettet marketing og sociale medier

Social Media Marketing

Halløj derude!

Sociale medier er på uigenkaldelig vis blevet en central del af vores hverdag. For hvert sekund der går, bliver opslag og tweets i tusindvis delt, liket og kommenteret. Sociale medier er en smart måde at pleje sine venskaber og relationer på, og ydermere er der muligheden for at indvie folk i dit liv. Sociale medier har dog endnu en fordel som mange overser.

Du har sikkert prøvet at falde over reklamekampagner, tilbud eller på anden vis “brand” relateret indhold og opslag. “Spam”, har man en tendens til at tænke. Men virkeligheden er en anden. Markedsføring på de sociale medier virker, og også du har muligheden for at markedsføre din virksomhed og omdanne interesse fra potentielle kunder til ”leads” og profit for din forretning. Vi hos Memoo fører selv kampagner for b.la. vores prisberegner på sociale medier.

Det er ganske enkelt overvældendende hvor mange tips, tricks og strategier der findes, når det kommer til markedsføring på sociale medier. For alle der er interesserede vil jeg kraftigt anbefale ikke blot at tage til takke med denne artikel, men at lave en kop kaffe og sætte sig grundigt ind i præcist hvordan du bør bære dig ad. Med det sagt, så kommer der her et yderst vigtigt tip for hvordan du bør henvende dig når du markedsfører. En ud af mange vigtige elementer når du markedsfører online er, at det ikke nødvendigvis er godt at prøve at ramme alle målgrupper med din kampagne. I visse tilfælde er det yderst smart og mere givende at målrette din kampagne en specifik målgruppe.

 

Markedsfør specifikt. Når du fører marketingkampagner på nettet, navnligt de sociale medier, så sørg for at målrette dem. Facebook har en masse fantastiske værktøjer til hvordan dette lader sig gøre. Her kan du, alt efter hvilken kampagne du fører, målrette den et specielt publikum. Et godt eksempel er livsbegivenheder. Lad os sige, at du lige har oprettet en livsbegivenhed på Facebook, hvor du stolt oplyser at du har fået et barn. Lidt senere begynder der at dukke reklamer for børnetøj op. Tilfælde? Nej. Det er ganske enkelt facebooks reklamemekanisme der fungerer. På samme måde kan Facebook målrette dig reklamekampagner der har noget gøre med de hjemmesider du har besøgt, ved at undersøge dine cookies, dvs. de små midlertidige filer som hjemmesider gemmer på din computer for b.la. at kunne indlæse hjemmesiden hurtigere, næste gang du besøger den. Sælger du eksempelvis halstørklæder, så har du altså mulighed for at målrette din reklamekampagne mod alle der har besøgt en side der på den ene eller anden måde har noget at gøre med salg af halstørklæder. Denne metode kaldes “remarketing” og der findes sindssygt meget, ekstremt udførligt materiale online på nettet, til hvordan dette kan og bør praktiseres. Er man frisk på at læse lidt engelsk, så kan der findes enormt meget materiale på hjemmesiden blog.hubspot.com. En anden måde hvorpå du kan ramme en specifik kundegruppe er ved geotagging. På denne måde kan du eksempelvis promovere et Tweet i en specifik del af verden. Det vil sige, at holder du en konference, så kan du henvende dig direkte til folk i nærheden af hvor den vil finde sted.

Et sidste tip man lige kan give her, er at få fat på såkaldte “influencers”. En influencer er en kendt online-persona, der skriver, eller på en eller anden måde har noget at gøre med den tjeneste du udbyder, eller det produkt du sælger. At alliere sig med en “influencer” er rigtig nyttigt i mange forskellige henseender, og et samarbejde vil kunne føre til at dit produkt eller din ydelse bliver præsenteret for mange flere mennesker eller måske en helt ny målgruppe, du ikke anede eksisterede!

 

God fornøjelse!

 

Denne artikel blev udgivet i Sociale Medier. Bogmærk permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.