Marketing alternativer til SEO, AdWords og Facebook Marketing

Anvender du online marketing – og hvem gør ikke det – er førstevalget sikkert SEO, SEM og Facebook-annoncer. Men viften er lagt bredere end det og alt efter hvilken online-forretning du har, kan effekten af dem være mindst lige så god, som den du har af din nuværende online marketing.

Af Laust Kehlet, trafikansvarlig for prissammenligningsmaskinen PriceShare

Har du en webshop, har du sikkert også en AdWords-konto, en annoncekonto på Facebook og en medarbejder, som er stærk i SEO, så du kan få dine produkter helt til tops. Det er et stort og dyrt apparat at holde kørende, som heldigvis tit er direkte målbart på omsætningen.

Samtidig er du sikkert sulten efter flere markedsandele og større kendskabsgrad og heldigvis byder nettet på flere andre marketing-kanaler, som kan skaffe dig det. Nogle af dem kan måske ligefrem vise sig, at være mindst lige så gode og måske ligefrem bedre end de traditionelle kanaler, du bruger i dag.

Betal pr. salg i stedet for pr. klik med affiliate marketing

Således kan der være masser af salg og omsætning at hente, hvis du kaster dig ud i såkaldt affiliate marketing. Samtidig har denne form for markedsføring den store fordel, at du kun skal betale, hver gang der rent faktisk sker et salg. Det gør det meget billigere end AdWords- og andre CPC-annoncer.

Affiliate marketing går ud på, at andre hjemmesider linker til dem af dine produkter, som de omtaler i deres artikler og lignende. Er der en, som klikker på linket og efterfølgende køber produktet af dig, betaler du en procentsats for salget til ejeren af den hjemmeside, som skaffede klikket.

Affiliate marketing anvendes typisk på blogs, mange mindre anmeldelses-, test- og prissammenligningssider og andre former for online magasiner. Det er sider som tit ligger højt på første side i søgeresultaterne og som du måske ligefrem konkurrerer med om placeringerne i dag. Men med en affiliate-aftale med dem, kan et klik på deres side i søgeresultaterne nemt blive til et salg hos dig. Så har du en affiliate-aftale med alle de bedst placerede online magasiner i din branche, kan du på det nærmeste komme til at eje hele den første side i søgeresultaterne, når folk søger på dine produkter.

Affiliate marketing aftales gennem såkaldte affiliate-netværk. Nogle af de mest kendte danske affiliate-netværk er Partner-Ads, Adservicemedia og Adtraction. De udbyder dine kampagner til interesserede online medier og står for den tekniske side af sagen for begge parter, samt håndterer afregningen mellem annoncør og medie.

Prissammenligningstjenester

Du bruger sikkert tit en prissammenligningstjeneste, når du skal finde den billigste forhandler. Men har du tænkt over, at din optræden i prislisterne på sådan et site også er en effektiv markedsføring af din webshop? Det kan give dig mange nye kunder, som du aldrig have fået fat i ellers – også selv om du ikke er den billigste udbyder af det produkt, folk at søgt på.

For tit bruges prissammenligningstjenesterne også til at få overblik over, hvem der er i markedet. For det meste undersøger folk de første tre-fire udbydere i toppen af prissammenligningen, for at være sikker på, at de får valgt den mest pålidelige leverandør.

Så find en tre-fire prissammenligningstjenester som dækker din branche og tilmeld din webshop til dem. Nogle steder koster det noget, at komme med, andre tager et cut af salget og andre igen er det helt gratis at være tilmeldt.

Det eneste prissammenligningstjenesten skal bruge fra dig, for at din webshop kan være med i prissammenligningerne på de produkter, I sælger, er oftest et XML-baseret produktfeed, de kan hente data og billeder af produkterne fra.

Google Shopping

XML-feedet er også adgangsbilletten til Google Shopping. Her vises en annonce for dine produkter med billede, pris og link hjem til din webshop på relevante søgninger på Google. Google Shopping er en særlig infoboks, der er placeret øverst eller i siden af søgeresultaterne på Google. Det giver en meget bedre eksponering af dine produkter end AdWords, fordi der er billeder med og Google Shopping oftest vises FØR AdWords-annoncerne.

Det kræver en særlig Google Merchant-konto og føromtalte XML-produktfeed. Feedet scanner Google og på baggrund af det, vælger de, hvilke søgeord jeres produkter bliver vist for. Lige som med AdWords betaler du kun pr. klik for Google Shopping.

 

Denne artikel blev udgivet i Online markedsføring. Bogmærk permalink.

Der er lukket for kommentarer.