Min Facebook raket er skudt afsted

Facebook

Når man snakker om Facebook til virksomheder deler vandene sig mellem kritikkere og fortalere. Den ene part vil gerne se dokumenterede resultater mens den anden part argumenterer at det er ikke så lige til som man kunne ønske sig. Jeg har for nylig skudt min Facebook raket af sted og vil her på bloggen dele de resultater som jeg opnår.

Indledningsvis må jeg krybe til korset. Jeg har en Facebook side for min virksomhed Abusiness som jeg ikke har formået at få til at spille. Derfor begyndte jeg at følge personer som vidste noget om sociale medier og ikke mindst Facebook. Her faldt jeg over Thomas Bigum, en Facebook ekspert med rigtig meget på hjertet og som jeg i øvrigt kunne identificere mig med. Hans lavpraktiske måde at håndtere og dele sin viden om Facebook ramte mig fra start, og jeg kunne hurtigt se, at måden jeg havde grebet min virksomheds Facebook side an på, var på flere områder helt forkert. Det vil jeg ikke komme mere ind på idag andet end blot at konstatere det.

Men noget som rent faktisk virker rigtig godt for mig er mit netværk. Jeg får stort set alle nye kunder ved strategisk at arbejde med mit netværk og sørge for at de kan og vil anbefale mig til deres netværk.

Den måde Thomas Bigum mener Facebook skal bruges på, er på mange måder identisk med den måde jeg strategisk arbejder med mit netværk på. Det handler ikke om at sælge til netværket – det handler om at skabe relationer. Når relationen er skabt, og folk kan lide dig og stoler på dig, så vil folk anbefale dig, henvise forretning til dig eller købe dine vare og ydelser.

Da jeg rigtig fik øjnene op for denne lighed, var jeg ikke et sekund i tvivl om mit næste projekt. Jeg har allerede blogget en del om netværk på min iværksætter blog, og har gået med tankerne om at lave en form for online værktøjskasse i networking.

For ikke at starte med en hel blank hjemmeside og uden besøgende og følgere, har jeg valgt at lancere min Facebook side først. Det skete den 18. september og har kørt en god måneds tid. Tilgangen til siden har været over al forventning.

På min velkomstsside har jeg lagt en video hvor jeg i en kort elevatortale – for at holde emnet og gøre præmissen klar – fortæller om hvad brugeren får ud af at klikke synes godt om. Der er værdi på den anden side.

Jeg har brugt Twitter, Google+ og LinkedIn har jeg et par gange om ugen fortalt om tiltag på Facebook siden. Derudover har jeg kommenteret på vegne af min side på et par andre sider på Facebook. Det har givet 127 har klikket synes godt om som alle er kommet af naturlige veje.

Sådan ser kurven ud efter en måneds tid:

Synes Godt om statistik på ProfessionelNetworker frem til 24-10-2011Aktiviteten har været ok, men jeg kan godt mærke at det er her udfordringen kommer. Hvor meget jeg skal opdatere med og hvor ofte skal – og hvad kan jeg rent faktisk forvente folk svarer på, er nogle af de spørgsmål jeg stiller mig selv.

Jeg forsøger at opfordre jeg fansne til at udføre en handling hver gang jeg lægger et billede, en video eller status besked på siden. Det kan være at svare på et spørgsmål, kommentere på det jeg har skrevet eller klikke synes godt om.

Men alt i alt er jeg ok tilfreds med aktiviteten:

Aktivitet på ProfessionelNetworker frem til 24-10-2011

Jeg er meget overrasket over så godt Facebook har virket indtil videre, og glæder mig til det fulde samspil med hjemmesiden professionelnetworker.dk.

Om Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag. Du skal også være velkommen til at følge mig på f.eks. Google+ eller Twitter.
Denne artikel blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalink.

Et svar til Min Facebook raket er skudt afsted

  1. Andreas Linde skriver:

    Det er ganske fornuftige tal Lars! Og sjovt at sådan en business også kan engagere folk :=)!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.