Praktisk case på newsjacking i danske medier

Newsjacking – det at tage en eksisterende historie, der allerede er brudt igennem til medierne – og tilføje ens eget twist på den, er skide spændende.

Potentielt får du omtalte og eksponering af dig og din virksomhed ved bare at ride med på bølgen.

Jeg fandt for et par uger siden en bølge, jeg i min virksomhed – JUF.dk, der lader brugerne indhente tilbud fra advokater og revisorer – valgte at springe på.

Metroxpress, blandt andet medier, havde skrevet om, at danske advokater efter TV-serien ”Arvingerne” på DR1 var begyndt at køre havde oprettet flere testamenter for folk.

Jeg sidder og får et tocifret antal testamente ind hver måned på JUF.dk, og synes derfor, jeg havde lidt ekstra spændende data at byde ind med.

Den første artikel fra MX.dk så cirka sådan her ud:

Her er den første artikel som MX skrev om TV serien Arvingerne. Journalistens mailadresse er lige ved hånden.

Læg mærke til, at journalistens navn står over artiklen. Navnet er et link til at skrive en mail til journalisten.

Døren var åben!

Jeg skrev indlæg først

Inden jeg skrev til journalisten, valgte jeg at skrive en hurtig ”pressemeddelelse” med lidt data og udtalelser, jeg smed på JUF.dk.

Den kan du se her: http://www.juf.dk/testamente-arvingerne/

Formålet med denne artikel var:

1)     Vise journalisten, at jeg skam tog det seriøst

2)     Give ham nogle nemme citater at bruge

3)     Komme med lidt nem data at bruge

Efter jeg havde skrevet denne artikel, skrev jeg en mail til journalisten. Mit mailprogram har desværre slettet den indledende mail, men jeg har genskrevet den – og den så cirka sådan her ud:

“Kære Emil
Tak for din gode artikel omkring advokater, der har fået mere at lave efter ”Arvingerne” er begyndt at blive vist på DR1. Det er, som du skriver i artiklen, et billede på, at vi er ved at gøre op med et tabu – nemlig hvad der sker med vores værdier efter vi går bort.

Jeg sidder med JUF.dk – min virksomhed, der lader folk indhente op til 3 tilbud på advokater – med endnu mere data, jeg tænker kan være vinklen til en opfølgende artikel om emnet.

Jeg ved bl.a., hvad danskerne gerne vil have i deres testamente, hvor stig stigningen har været her efter nytår med ”Arvingerne” og et par andre ting.

Jeg har skrevet en artikel om emnet, du kan se her: http://www.juf.dk/testamente-arvingerne/

Jeg har en del mere data at give af og et par forslag til vinkler.

Derfor vil jeg høre, om jeg må få dit telefonnummer, så vi kan tale sammen – du er også meget velkommen til at ringe til mig på 70 777 600 eller 71 71 76 00!

Vi tales ved,

Mvh. Halfdan Timm

Stifter, JUF.dk”


Du er velkommen til at bruge ”scriptet” herover, hvis du selv skal lave lidt outreach om lidt.

Samtale

Emil ringede efter en time eller to og vi talte om mulighederne.

Vi fandt ud af, at vinklen skulle være, at flere danskere skriver deres børn ud af testamentet (de gør dem, populært sagt, ”arveløse”).

Emil ringede herefter til en erfaren familieretsadvokat og fik bekræftet tendensen i de tal, jeg havde givet ham.

Han ringede en gang til sidst på aftenen – og så skulle han ellers bare skrive artiklen færdig.

Færdige resultat

Det færdige resultat blev både en artikel i trykken og online.

Online kan du se den her – jeg har sneget mig til de sidste linjer (hvilket er super, min troværdighed skal først opbygges og jeg er mod en erfaren familieretsadvokat):

http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/19346348

Og du kan se den i trykken her (her fra FB, hvor en af mine venner havde sneget den frem):

Artiklen røg også i den trykte MX

Link

Jeg vil selvfølgeligt gerne have et link fra artiklen. Det er super sjovt at blive nævnt og lege lidt med pressen, men et link ville være prikken over i’et.

Det har jeg derfor bedt om:

Her spørger jeg journalisten om et link.

Så må vi se, om det lykkes – hvis ikke, så prøver jeg bare igen en anden gang. 🙂

Hvad fik jeg ud af det?

I hårde tal:

  • En grund til at smide ”Som set i MX.dk” på forsiden af JUF.dk
  • Noget sjovt at smide på Facebook og prikke til mine konkurrenter med
  • Kontakt til en dygtig journalist, der også en anden gang er klar på at skrive om juridiske emner
  • All-time besøgsrekord dagen, hvor artiklen kom ud, med 1.408 besøgende (1.358 unikke). 202 var direkte søgende, 1.133 var organisk.

Besøgs rekord på hjemmesiden. Statistik fra Google Analytics.

Jeg prøvede igen i går hos et andet medie – måske den går igennem. I givet fald kan I se det som det første ved at følge mig på Google Plus. 😉

Om Halfdan Timm

Halfdan Timm studerer jura på Aarhus Universitet, men bor i København hvor han bl.a. arbejder på hans virksomhed Juf.dk.
Denne artikel blev udgivet i Online markedsføring. Bogmærk permalink.

8 svar til Praktisk case på newsjacking i danske medier

  1. Lars Skjoldby skriver:

    Jeg vil lige benytte lejligheden til at sige tak til Halfdan for en super godt indblik. Det er virkelig fedt du vil dele så mange detaljer.

    Det handler, som i mange andre sammenhæng, om at spotte en mulighed og så gribe den chance der er. Det er ikke rocket science og der behøver ikke være en stor strategi bag og tidsforbruget behøver ikke være noget voldsomt.

    • Halfdan Timm skriver:

      Mange tak for pladsen, Lars – Jeg er glad for, jeg måtte snige mig ind her på MrOnline! 🙂

      Og ja – det handler bare om at gøre det langt hen ad vejen. Et dårligt forsøg er milevidt bedre end ingen aktion.

  2. Nikolaj mogensen skriver:

    Hej Halfdan

    Igen – god info og et lækkert indlæg.

    Har du overvejet at udgive en historien igennem et pressesystem i stedet for at skrive direkte til journalisten – hvad er dine tanker omkring dette?..

    Mvh Nikolaj

    • Halfdan Timm skriver:

      Hej Nikolaj

      Jeg har prøvet et par gange, men jeg har desværre aldrig oplevet, det har givet noget.

      Jeg tror på en lidt mere personlig kontakt. Det kræver lidt mere – og burde derfor også give bedre resultater! 🙂

  3. Riisager skriver:

    Fin case, bare klø på med at komme ud til flere medier. Du har lavet det største arbejde som typisk er forarbejdet, Resten er ren salgs arbejde, sælg journalisterne ideen – det er ihvertfald min erfaring når vi laver newsjacking for vores kunder.

    Har du haft fat i go/aften danmark ? 🙂

    • Halfdan Timm skriver:

      Mange tak! 🙂

      Jeg prøvede lige at hive fat i to andre medier, men de bed ikke på.

      Jeg har ingen erfaring med at kontakte TV selv. Emil Blücher og jeg har prøvet sammen en gang eller to uden held. Har du gode erfaringer der?

  4. Sander skriver:

    Hey Halfdan!

    Det er fantastisk at se, at det fungerede for dig! Og god vinkel du/I fik sat på det 🙂

    Dbh,
    Sander

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.