Politikere vender e-handelsbutikker ryggen

EU har lavet endnu direktiv som giver dårligere vilkår for en ellers voksende e-handel. Dansk Erhverv og FDIH har forsøgt at råbe den danske regering vagt i gevær, og advarer at direktivet vil åbne mulighed for storsvindel mod e-handelsbutikker. I går kunne jeg så læse på Business.dk, at den danske regeringen har ignoreret protesterne fra erhvervslivet.

Det er direktivets artikel 16 stk 3 der åbner for svindelmuligheder. Her står:

Unless the trader has offered to collect the goods himself, for sales contracts, the trader may withhold the reimbursement until he has received the goods back, or the consumer has supplied evidence of having sent back  the goods, whichever is the earliest.

Det betyder, at forbrugeren kan kræve sine penge retur inden webshoppen har modtaget varerne retur. Forbrugeren skal blot fremsende bevis om at pakken er på vej til e-handelsbutikken. Kunne det tænkes man kunne svindle med sådanne beviser? Ja, i den grad! – Og det er lige præcis det der er problemet.

I Danmark synes jeg altid vi har været dygtige til at beskytte forbrugeren. Læser man hele EU direktivet igennem vil man faktisk kunne genkende mange af de regler som allerede er gældende i Danmark. Vi har været forud på mange af områderne, og det har bl.a. været med til at få e-handlen til at blomstre i Danmark.

Og når der har været uærlige e-handelsbutikker har man bl.a.:

  • kunne få hjælp af forbrugerombudsmanden,
  • kunne anmelde ens oplevelser på en af de mange anmeldelsessider (Trustpilot har f.eks. fået stor anerkendelse)
  • kunne bruge en dansk sensationspresse som altid er sulten efter gode historier om svindel på internettet.

Misforstå mig ikke. Jeg synes jeg den nuværende danske e-handelslov er fair for alle parter og statistikkerne viser tydeligt at det har været win-win for alle.

Men det nye direktiv får konsekvenser for forbrugeren. Her er et par spådomme som jeg har opsnappet på Twitter de sidste dage:

  • E-handels butikker vil tage flere penge for varerne. De må kalkulere med mere svindel.
  • E-handels butikker vil flytte ud af EU. Det vil medføre dårligere rettigheder for forbrugeren.
  • E-handels butikker vil stride i mod reglerne og lovgivningen for tilbagebetalinger. Det vil generelt set medføre dårligere service og være et skråplan som fostrer mistillid til e-handel.

Hele direktivets formål er at beskytte forbrugeren. Men hvem skal så beskytte e-handelsbutikken? Vi har en regering som gerne vil slå sig på de er erhvervsvenlige. Undskyld mig, men jeg har rigtigt svært ved at se den røde tråd.

Om Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag. Du skal også være velkommen til at følge mig på f.eks. Google+ eller Twitter.
Denne artikel blev udgivet i Debat og tagget med , . Bogmærk permalink.

6 svar til Politikere vender e-handelsbutikker ryggen

  1. Michael Lund skriver:

    Der skal nok komme nogle interessante sager. Hvornår har man f.eks. Bevist at man har sendt varerne retur. En kvittering er vel kun bevis for at “noget” er sendt afsted? Og dermed kan man vel vendte med at betale penge retur til man ser det endelige bevis (altså har modtaget pakken)…
    Men så simpel er virkeligheden nok ikke…

  2. Lars Skjoldby skriver:

    Du har helt ret. En kvittering ikke er ensbetydende der er det rigtige i pakken. Derfor giver “or the consumer has supplied evidence of having sent back the goods” ikke nogen mening i praksis.
    Forbrugeren vil tolke det på en måde og butikken vil tolke det på en anden måde. Jeg tror den vil skabe mistro mellem butikken og forbrugeren.
    Jeg kunne godt tænke mig at høre både webshop ejere og forbrugere, hvilke retursager de har kørt. Kører de gnidningsfrit? Hvordan påvirkes forholdet mellem webshop ejer og forbruger?

  3. Tak for gennemgangen. Jeg læste godt nyheden og blev meget forarget.

    Jeg synes efterhånden at der kommer flere og flere love, som ikke er tænkt helt igennem pga. lovgiverens kendskab og evne til at forudse konsekvenserne, ikke rækker langt nok…

    Skal vil til at have en trustpilot for kunder, så vi ved hvilke kunder som ofte sender vare tilbage vs. hvem som ikke gør?

  4. Det vil nok blive mere uoverskueligt for små butikker at handle over grænserne, da der bliver en større usikkerhed. Og som du skriver risikerer man blot, at de større butikker flytter væk fra EU.

    Der vil naturligvis være nogle, der er opmærksomme på muligheden for at snyde butikkerne, men mon ikke det vil være et fåtal? Om ikke andet kan man altid skrive tilbage, at anmodningen og kvitteringen er videresendt til bogholderen, men at bogholderen desværre er syg i øjeblikket. 🙂

    Som Frederik er inde på, burde der være et svindelregister med et API, som man kan tjekke mod for at se, om andre har oplevet problemer med en kunde. Det er formentlig ikke lovligt inden for EU, men det kunne også være en tjeneste, der var placeret et andet sted.

    Men det vil naturligvis være nemmest for alle, hvis der blev vedtaget nogle love, der var rimelige for alle.

  5. Tim skriver:

    Det er endnu et sørgeligt eksempel på overbeskyttelse af forbrugere i den digitale verden.

    Der ville lyde et ramaskrig hvis offline-butikker skulle overholde de samme regler som netbutikker bliver udsat for.

    Jeg forlanger ikke at netbutikker skal have bedre regler end offline butikker, men kun at de er rimelige for både køber og sælger, og for tiden er der desværre en overvægt til forbrugeren.

    Se også Dynepusherens eksempel der viser hvor urimeligt det kan være.

  6. Jan Jensen skriver:

    Som du selv afslutningsvis skriver “Men hvem skal så beskytte e-handelsbutikken?” ja, det har jeg ikke rigtigt set nogle regler for endnu.

    Regler er selvfølgelige gode at have, men når regler bliver så mange og så forbrugerbeskyttende at de handlende ikke selv skal tænke over deres gøren og laden på nettet, ja så er lovgiverne gået for langt.

    Det er snart sådan at lige meget om e-handelskunden har 100% uret, så vil det være e-butikkerne der kommer til at hænge på regningen… og det er simpelthen bare ikke i orden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Giv mig besked ved andre kommentarer via e-mail. Du kan også abonnere uden at kommentere.