Sådan finder du automatisk gode longtail søgeord

hittail-øg-trafikken

Det kan godt være lidt af en udfordring at finde på gode longtail søgeord. Longtail søgeord som brugere rent faktisk søger efter på Google. Så da jeg hørte at man via et program kunne få det hele serveret på et sløvfad, var jeg varm efter at afprøve det.

Først og fremmest går jeg ud fra du allerede kender til begrebet longtail søgeord, så det vil jeg ikke bruge mere tid på her.

Programmet jeg her vil anmelde hedder HitTail.

I HitTails egen præsentation siger de at man kan få en liste med longtail søgeord som  brugere rent faktisk har søgt efter i Google. Herefter handler det blot om at skrive en artikel målrettet denne longtail søgefrase.

Jeg syntes det lød lidt for godt til at være sandt, så jeg besluttede mig for at prøve det af på nogle af mine MFA sites samt min konkurrenceside i Affiliate DM.

Programmet fungerer egentlig ganske simpelt. Du skal blot indsætte en javascript kode på sitet – lidt ligesom du indsætter Google Analytics. Så snart der kommer et besøg, registrerer Hittail dit website i deres system. Herefter begynder den at indsamle de søgeord som brugerne har søgt og fundet dit website på – præcis som Google Analytics gør.

Forskellen er bare at Hittail går ind og kigger på hvordan de søgeord rent faktisk performer i søgemaskinerne. Hvis Hittail mener søgeudtrykket underperformer, sp kommer det på en forslagsliste som vist her:

Hit Tail giver forslag til longtail søgeord

Her er et billede af hvordan HitTail giver forslag til longtail søgeord.

Hvad der sker bagved, har jeg faktisk ikke kunne finde ud af. Men mit umiddelbare gæt er at på den kigger på min faktiske placering i Google på det pågældende søgeord, og ligger jeg under en eller anden grænse, så underperformer søgeordet.

Super-affiliate Mikael Rieck advarerede mig mod at stole blindt på de søgeord Hittail foreslår og ovenstående billede er et glimrende eksempel på den advarsel.

Som du kan se viser den søgefrasen alarmer til private hjem og det søgeord er alt andet lige meget interessant i forhold til dit-indbo.dk fordi jeg netop har affiliate aftaler med private alarmfirmaer. På denne søgning lå jeg lige før nytår på side 2 i Google – så den falder bestemt ind under kategorien et relevant søgeord der underperformer.

Der vises også søgeudtryket gratis plastikoperation dk – og jeg havde faktisk også lagt mærke til den i min Google Analytics. Søgeudtryket har absolut intet med min side at gøre og jeg nævner ikke plastikoperation en eneste gang på sitet. Grunden til at mit website findes på netop den søgning er, fordi jeg har en side om den gratis tyverisikring Operation Mærkning. Ordet Gratis er brugt flere gange på siden, og så trækker Google også operation ud af ordet plastikoperation, hvilket giver mig en placering på omme på side 2 (nu bliver det sjovt at se hvad placering denne side får).

 

Simpel indbygget todo liste

Alle de uninteressante søgeord kan jeg slette fra listen, mens alle de søgeord jeg synes er interessante, kan jeg så overføre til systemets todo liste og herfra skal jeg beslutte mig hvad jeg vil gøre.

Todoliste med longtail søgeord

Todolisten ligner lidt forslagslisten. Dog findes der et bestillingsmodul hvor du kan bestille artikler baseret på dine longtail søgeord.

Du kan enten vælge at skrive en ny artikel målrettet dette søgeudtryk. Systemet har faktisk en indbygget artikel bestilling som giver dig mulighed for at købe artikler på 400 ord til $19. Det er dog kun muligt at få artikler skrevet på engelsk.

Du kan også vælge at optimere den eksisterende side, som findes på dette søgeudtryk. I mit tilfælde vil det ikke give mening at have en artikel både med tyverialarmer til private hjem, alarmer til private hjem, alarmsystemer til private hjem. Ja jeg kunne blive ved. Her vil jeg hellere forsøge at få samme artikel til at ranke på samtlige søgeord.

Sidste mulighed er at købe trafikken på dette søgeord via Google Adwords eller anden PPC tjeneste.

 

Min egen søgeordsanalyse basseret på Hittail data

Inden vi skrider til handling, skal vi lige have i mente, at vi ikke bare skal stole blindt på forslagene. Hvad jeg gør afhænger helt af søgeordets potentiale og det undersøger jeg lige som en almindelig søgeordsanalyse.

Jeg starter med at tjekke min egen placering på det pågældende søgeord. Når det er et enkeltstående søgeord bruger jeg altid impersonal.me og er det flere søgeord bruger jeg RankTracker fra Link-Assistant.

Min egen placering kan dels vise mig hvad det er for en side og dels giver det mig en forhåndsidé om konkurrencen. Ligger jeg f.eks. på nr. 11 eller 12, kan det måske svare sig at lave lidt onpage SEO fremfor at skrive en ny artikel. Det kommer jeg ind på lige om lidt.

Dernæst tjekker jeg potentialet for søgeordsforslagne. Her bruger jeg Googles søgeordsværktøj. I og med det er et longtail søgeord, vil volumen måske være relativ lav – og måske ikke eksisterende i værktøjet. Det er selvfølgelig din vurdering, men husk på hvis du kan tage en første plads på et longtail søgeord, kan det betyde at du vil kunne få størstedelen af trafikken.

Longtail søgeords forslag fra Hittail

Efter inspiration fra HitTail og en lille smule fokus på longtail søgeordet, kunne jeg efter få dage indtage plads nr. 5 på Google

Til slut skrider jeg til handling. Hvis jeg har vurderet at søgeordet kan bære sin egen artikel, så går jeg til tasterne og får skrevet en ny artikel med søgeordet som fokus.

Hvis jeg vurderer at jeg har behandlet emnet tilstrækkeligt, forsøger jeg at  få den eksisterende side til at ranke med onpage SEO. Dvs. lave en anden side titel og overskrift samt omformulere et par sætninger på siden. Men selvfølgelig uden at ødelægge andre longtail søgeudtryk.

I det er tilfælde valgte jeg lidt onpage SEO. Longtail udtrykket var Alarmer til private hjem, og jeg havde i forvejen en side der hed Alarmer til private. Derfor var det relativt nemt blot at tilføje ordet hjem dels i titlen, dels i overskriften og dels i brødteksten. Mere skulle der faktisk ikke til før jeg sad på plads nr. 5.

Min konklussion

Jeg synes HitTail giver nogle rigtig gode søgeord til inspiration, men du er nød til at lave noget søgeordsanalyse efterfølgende, for at finde ud af om deres forslag rent faktisk kan give dig noget værdi.

Da trafikken på dit-indbo.dk var helt i bund synes jeg ikke det gav så mange input. Først da jeg kom op over 20 daglige besøgende, begyndte det at give nogle interessante forslag, og i takt med trafikken stiger giver det mig mere og mere.

Kunne jeg have fundet disse data selv? Ja. I min Google Analytics ligger næsten samme data. Eneste forskel er HitTail at den viser mig søgeord hvor jeg underperformer og derfor synes jeg det har været penge værd. HitTail koster i den mindste version $9 om måneden. Om ikke andet kan du prøve det af gratis og se hvilke data du får ud af det.

Prøv Hittail gratis i 21 dages her.

Ja, det er et affiliate link, men du kan bare hittail.com i din browser, så kommer du til samme side :-)

About Lars Skjoldby

Jeg hedder Lars Skjoldby og på denne blog skriver jeg om alle mulige online tiltag. Du skal også være velkommen til at følge mig på f.eks. Google+ eller Twitter.
Denne artikel blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.